Richt je planning niet op efficiëntie maar op wat je wilt voelen.

 

Jaren geleden werkte ik als trainer, coach en consultant door heel Nederland. Ik deed stoer mijn werk en verdiende braaf mijn omzet.

 

 

Totdat ik moe werd.

Te moe.

Moe van het altijd maar onderweg zijn en van de stress die dat opleverde. Ik wilde gewoon mijn werk goed kunnen doen terwijl ik ook heel dicht bij mijn kinderen kon zijn. In mijn eigen buurt rond scharrelen terwijl ik toch professionals hielp met de vragen die ze hadden.

 

Even een omweg:

Vroeger lukte het me nooit ergens bij te horen, behalve dan bij de mensen die nergens bij horen (dat is natuurlijk niet echt waar, maar goed, het voelde zo).

Studeren vond ik saai en niet avontuurlijk genoeg. De kraakwereld te radicaal. Theater, daar had ik niet genoeg talent voor. Reizen vond ik fantastisch, maar ik miste mijn familie en vrienden telkens na een half jaar. Het duurde eindeloos voordat ik een beroep had. En toen ik het had was ik moeder van twee kinderen:-)

 

Lang verhaal kort: ik besefte me ineens dat ik moest stoppen met mijn leven aan te passen aan hoe de anderen het doen en iets moest verzinnen dat mij 3 dingen zou geven. Ik moest:

  • mijn werk echt goed kunnen doen zodat ik er veel voldoening uit haalde
  • vrijheid, tijd en energie hebben
  • mijn moederhart kunnen volgen en er zijn voor mijn kinderen

Daarom ging ik aan de slag.

Eerst voor mezelf.

Maar ik ben nu eenmaal coach/trainer/docent (whatever that me be) dus moesten anderen er ook aan geloven.

 

En dat ging goed!

Wat ik voor mij had verzonnen bleek voor anderen net zo goed te werken. Dus ik begon te schrijven. In eerste instantie een blog, en stukje bij beetje een boek. Ik werd gevraagd om korte workshops en lezingen te komen geven over dit onderwerp en er kwamen enthousiaste reacties.

 

Waar gaat het om?

Het gaat er om dat je, als je moe bent, een boordevol hoofd hebt en het idee dat je werk nooit meer stopt, leert dat je NIET nog efficiënter moet plannen. Want efficiënt plannen, dat doen we ten eerste beter dan waar dan ook. Ten tweede plannen we meestal gericht op de klok. Uren. Terwijl: de klok is niet de tijd.

Wat je moet doen is je planning richten op zorgen dat je je goed voelt.

Sinds het internet is er een 24/7 stroom van informatie en als je wilt sta je altijd “aan”. En daardoor lijkt het net alsof je het superdruk hebt. Terwijl dat niet perse zo is. Je hoofd zit boordevol, maar met wat eigenlijk? Dingen waar je je goed door gaat voelen? Of juist gestresst?

Niet dat het internet verkeerd is he, dat bedoel ik niet. Sterker nog, ik vind het te gek.

 

Ken je het GEVOEL dat je krijgt als je je belangrijkste werk af hebt gemaakt? Dat je echt even lekker door hebt zitten werken?

Dat is toch gewoon heel tof?

Je kunt het iedere dag voor elkaar krijgen als je wilt.

Hoe?

  • Je telt niet meer de uren “from 9 to 5” maar richt je aandacht op: wat is het belangrijkste dat ik doe vandaag? (want je weet immers: als ik daar aan werk dan ga ik me goed voelen. Goed als in: tevreden, voldaan.).

En dan hoogstens 3 dingen. Niet meer. Die 3 dingen doe je in diepe concentratie (er ontstaat flow), je laat je niet storen. Door niets. Daarna ben je in principe “klaar”.

Je bent nog wel bezig met werken, maar je weet dat je belangrijkste werk voor de dag af is.

 

Je slaat dus 2 vliegen in 1 klap:

werken in diepe concentratie voelt goed en daarna ben je blij dat je goed werk verricht hebt.

Simpel he?

Je kunt natuurlijk ook een to do list maken waar 25 dingen op staan, die van boven naar beneden afwerken, je tussendoor honderdduizend keer laten storen……

Ik kan je nu al zeggen: die to do list blijft zich maar vullen en je gaat naar huis met een ontevreden en moe gevoel. Want het werk blijft gewoon komen. I’m telling you.

 

Ok. Je hebt dus je belangrijkste werk gedaan.

  • daarna regel je tijd om gewoon maar wat te prutsen/lanterfanten/doen wat er op je pad komt. Geen smartphone, geen horloge, geen klok, geen internet.

Ik noem het indianentijd.

Indianentijd lijkt op loslaten. En dat blijkt nog wel eens een dingetje.

Het voelt soms als een vrije val.

Maar als je het eenmaal doorhebt… Dan sta je lachend aan de kant naar al die druktemakers te kijken. Het lijkt namelijk verdomd veel op ontspanning:-)

Want weet je: het komt meestal gewoon wel goed. Je handelt best ok. Daar op te leren vertrouwen maakt dat je ruimte hebt in je hoofd. Rust.

 

Wij mensen zijn geen computers.

We hebben hersteltijd nodig om ons goed te voelen. Dus weg even met die smartphone, met de klok, met het internet. Kijk maar wie je tegenkomt, doe waar je zin in hebt en leef. Om vervolgens weer je belangrijkste werk te bepalen en dat in diepe concentratie, in flow, uit te voeren.

 

Als je deze twee principes (flow en indianentijd) toe begint te passen in je werk, en in je leven, ontstaat er een shift of mind:

je werkt niet meer van uur naar uur en van mail naar mail en van vergadering naar vergadering, maar regelt dat je dagelijks momenten hebt van geconcentreerde aandacht en loslaten. Dat maakt dat je heel anders naar je workload gaat kijken.

 

Het resultaat zal zijn dat je:

  • tijd over houdt
  • energie krijgt
  • Je voldaan voelt (omdat je werkt aan wat goed is en niet aan wat zomaar voorbij komt)

Allright. Wat kan ik nog meer vertellen?

Heel veel. Maar je kunt het ook lezen in een boek:

“Plan flow, organiseer indianentijd; het andere timemanagement”.

Bestel het hier:

 

https://www.bol.com/nl/p/plan-flow-organiseer-indianentijd/9200000095915943/?suggestionType=typedsearch&bltgh=oqvYnf25SgbsWJqBMXtDuQ.1.2.ProductPage

 

Ik wens je een heerlijk ontspannen tijd toe!

Liefs,

Iris

#werkenmetliefdeenplezier